Του Χάρη Φλουδόπουλου
Στη Γενική Συνέλευση των μετόχων της Μυτιληναίος στις 7 Ιουνίου, ο Ε. Μυτιληναίος είχε αποκαλύψει ότι η εταιρεία υπέγραψε σύμβαση για την προμήθεια ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG από τον μεγαλύτερο παραγωγό στον κόσμο την εταιρεία Qatar Gas. Ο ίδιος είχε αναφέρει ότι τον Ιούλιο αναμένεται στην Ελλάδα το πρώτο φορτίο, με την εταιρεία να έχει εξασφαλίσει σε συνδυασμό με τις ποσότητες που προμηθεύεται απευθείας από τη ρωσική Gazprom το πιο οικονομικό καλάθι έναντι όλων των ανταγωνιστών στην αγορά.
Η υπόσχεση του Ε. Μυτιληναίου, θα γίνει πράξη σε 4 ημέρες, στις 28 Ιουλίου όταν και αναμένεται να αφιχθεί στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Al Thakira. Χθες το δεξαμενόπλοιο που έχει ναυλωθεί από την Qatar Gas είχε πάρει σειρά για να περάσει τα στενά του Σουέζ, μεταφέροντας φορτίο 140 χιλιάδων κυβικών μέτρων LNG.
Η σημασία του φορτίου είναι τόσο συμβολική όσο και ουσιαστική αφού για πρώτη φορά η Ελλάδα αποκτά πρόσβαση σε μια ακόμη πηγή προμήθειας ενέργειας, το καταριανό υγροποιημένο φυσικό αέριο (μέχρι σήμερα οι πηγές προμήθειας είναι η Ρωσία, η Τουρκία και η Αλγερία). Με δεδομένο μάλιστα ότι η Μυτιληναίος έχει υπογράψει σύμβαση προμήθειας με τους καταριανούς, είναι σαφές ότι η ελληνική αγορά αποκτά μεγαλύτερη ρευστότητα και διαφοροποιεί το χαρτοφυλάκιο προμήθειας, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό αλλά και τη θέση των καταναλωτών. Άλλωστε όλοι οι μεγάλοι προμηθευτές παραδέχονται ότι τιμολογούν τους πελάτες τους με βάση τον ανταγωνισμό και τη ρευστότητα της αγοράς, γεγονός που εξηγεί και τις μεγάλες διαφορές τιμών μεταξύ του ανταγωνιστικού βορά και των κλειστών αγορών του νότου.
Για τη Μυτιληναίος, αποδεικνύεται η ισχυρή της θέση στην ελληνική αγορά ως ο εν δυνάμει μεγαλύτερος καταναλωτής αερίου. Μαζί με τη νέα επένδυση οι ανάγκες της Μυτιληναίος σε αέριο αναμένεται να φτάσουν στα 2,5 δισ. κυβικά μέτρα, όταν η αγορά φέτος αναμένεται να κυμανθεί στα 4 με 4,5 δισ. κυβικά μέτρα.
Ωστόσο η νέα προμήθεια της Μυτιληναίος έχει και ιδιαίτερη περιφερειακή διάσταση, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες μέρος της ποσότητας αερίου θα εκφορτωθεί στον υποχρησιμοποιούμενο τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και θα κατευθυνθεί για εξαγωγή σε γειτονικές αγορές, με αξιοποίηση των υφιστάμενων διασυνδέσεων και υποδομών. Εδώ έχουμε μια σημαντική εξέλιξη, που καταδεικνύει τον ρόλο που μπορεί να παίξει η ελληνική αγορά ως πύλη για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, μέσω των αγωγών που ήδη υπάρχουν, χωρίς περαιτέρω παρέμβαση ή αναβάθμιση, παρά μόνο με την εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανόνων για την ισότιμη πρόσβαση των χρηστών στις διεθνείς διασυνδέσεις.
Να σημειωθεί ότι η Μυτιληναίος εκτός από το καταριανό αέριο, έχει ανακοινώσει ότι εισάγει ποσότητες αερίου από αγωγό τις οποίες προμηθεύεται απευθείας από τη ρωσική Gazprom ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις και με άλλον μεγάλο παίκτη της ενεργειακής αγοράς. Τέλος η Μυτιληναίος δεν έχει κρύψει ότι παρακολουθεί στενά και ενδιαφέρεται για τις διεργασίες που συντελούνται γύρω από την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.