Δείτε εδώ το πρώτο μέρος: https://viotiaplus.gr/2025/09/08/i-antigoni-sti-skia-kai-sto-fos-1/69093/. Σε λίγες μέρες το 3ο μέρος.
του Δημήτρη Λάμπρου
Η σκηνική μου ανάγνωση για την Αντιγόνη ξεκινά από τη σιωπή. Αυτή η σιωπή δεν είναι η απουσία ήχου αλλά το βάραθρο όπου συναντιούνται η φρίκη και η απόφαση. Είναι η σιωπή που προηγείται της αναγνώρισης του αναπόφευκτου όπως το λευκό προηγείται του χρώματος πάνω στον καμβά.
Στην Αντιγόνη αυτή η σιωπή γίνεται η αρχή μιας διαδρομής προς τη γνώση. Αλλά η γνώση αυτή δεν έρχεται χωρίς πόνο χωρίς τη σκέδαση των βεβαιοτήτων. Η Αντιγόνη δεν είναι μόνο ένα άψυχο άγαλμα της αρετής. Είναι μια γυναίκα που τρέμει, που αισθάνεται την ανάσα της ανυπαρξίας στον αυχένα της. Η σιωπή που την τυλίγει καθώς κατεβαίνει στον τάφο της είναι γεμάτη νόημα και αντίσταση αλλά και θλίψη για μια ζωή που δεν θα ανθίσει. Πίσω από κάθε λέξη της υπάρχει η σιωπή εκείνου που γνωρίζει το τέλος και συνεχίζει να αντιστέκεται, να προσφέρει τον εαυτό του ως μαρτυρία ενάντια στην άδικη λήθη.
Απέναντί της, ο Κρέων δεν είναι απλώς ο αυταρχικός άρχοντας αλλά η φωνή μιας άλλης σιωπής: της σιωπής του Νόμου που γίνεται κουφός στη φωνή της συνείδησης, που φοβάται την αβεβαιότητα της καρδιάς. Εκπροσωπεί τη λογική της τάξης, της ρτομακτικής τάξης των μικροαστών. Αλλά και τον τρόμο ενός ανθρώπου που νομίζει πως μπορεί να εξορίσει τον θάνατο από τη δημόσια σφαίρα. Η σκληρότητά του δεν είναι κακία αλλά το βάρος μιας παγίδας που έστησε ο ίδιος γύρω από την καρδιά του.
Στον Σοφοκλή η Αντιγόνη είναι πολυπρισματική: έχει αμφιθυμίες, φόβους, πάθος που την καίει. Ο μονόλογός της πριν τον τάφο είναι μια κραυγή αγωνίας όχι ψυχρή καταγραφή μιας νίκης. Αυτή η ανθρώπινη φωνή δεν υποβιβάζει το μεγαλείο της -το κάνει ακόμη πιο λαμπρό. Γιατί η θυσία της δεν γίνεται χωρίς κόστος αλλά με πλήρη επίγνωση του τίμηματος που πληρώνει.
Η σκηνή γίνεται, έτσι, ένα κρυφό παρεκκλήσι της αλήθειας. Ο θεατής δεν βλέπει μια αγία σε γυάλινη θήκη αλλά μια γυναίκα που, μέσα από τον φόβο και το πάθος της, αγγίζει κάτι απόλυτο. Βλέπει την αντιπαράθεση δύο κόσμων: του Κρέοντα που χτίζει τείχη από νόμους και της Αντιγόνης που, παρά τον τρόμο που την διαπερνά, προσφέρει τη ζωή της γνωρίζοντας πως όλα έχουν ήδη κριθεί.
Η σιωπή της στο τέλος δεν είναι η σιωπή της τελειότητας αλλά της ολοκλήρωσης. Είναι η σιωπή που αφήνει πίσω της το αποτύπωμα μιας ανθρώπινης σύγκρουσης που θα αντηχεί για πάντα. Γι’ αυτό όταν πέφτει η αυλαία ο κόσμος μένει σε σιγή. Δεν τιμά μια αγία αλλά έναν τρόπο ύπαρξης που έμεινε πιστός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια μέχρι το τέλος, παρά τον φόβο, παρά τον πόνο που σπαράζει το στήθος.
Η Αντιγόνη δεν πεθαίνει χωρίς να φοβηθεί. Πεθαίνει παρόλο που φοβήθηκε. Και αυτή ακριβώς είναι η υπέρτατη νίκη της: να μετατρέψει τον τρόμο σε φως, την αδυναμία σε δύναμη, τη σιωπή σε κραυγή που θα ακούγεται για αιώνες.

Πολύ πρωτότυπη ανάγνωση λέω. Είναι μια ευαίσθητη και φιλοσοφικά φορτισμένη προσέγγιση του αρχαίου μύθου της Αντιγόνης και του Κρέοντα, μέσα από το πρίσμα της «σιωπής» ως υπαρξιακής και ηθικής στάσης. Ο συγγραφέας αποφεύγει εύκολες ηθικές ερμηνείες και αναδεικνύει την τραγικότητα και των δύο προσώπων, εστιάζοντας στον εσωτερικό τους αγώνα. Με γλώσσα λυρική αλλά και στοχαστική, το άρθρο προσφέρει όχι μόνο έναν αναστοχασμό πάνω στο αρχαίο δράμα, αλλά και μια επίκαιρη ανάγνωση της ανθρώπινης συνείδησης απέναντι στην εξουσία, τον φόβο και την ευθύνη.
Νομίζω ότι ξανάρθε ο καιρός να σταθούμε απέναντι στην ευθύνη. Αν όχι εμείς τότε ποιοι;
Εξαιρετική ιδέα αν συνδυαστεί με λεπτές αποχρώσεις της σιωπής και ήχους της φύσης. Είναι μια νέα ματιά.
Ευχαριστώ, είναι μια νέα πρόταση που θα υλοποιήσω κάποια στιγμή. Αν έχετε κια άλλες ιδέες όπως η καίρια παρατήρηση ” με λεπτές αποχρώσεις της σιωπής και ήχους της φύσης” και θέλετε γράψτε μας.