Γράφει ο Δημήτρης Λάμπρου
«Απόκριες στην Αθήνα και Πάσχα στη Λιβαδειά», έλεγε ο λαός μας, παραδίδει ο Τάκης Λάππας. Φοβούμαι ότι δεν το λέει πια.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς, ως εορταστική εκδήλωση που διοργανώνεται από τον Δήμο Λεβαδέων, διανύει μια μακρά περίοδο βαθιάς παρακμής. Τα δρώμενα, που κοστίζουν ακριβά σε χρήμα, δεν αφορούν παρά ελάχιστους. Οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είναι μικρού βεληνεκούς, η συμμετοχή των δημοτών και των επισκεπτών περιορισμένη ή ανύπαρκτη, η οργανωτική ανεπάρκεια πανταχού παρούσα. Το ίδιο και η έλλειψη φαντασίας, πρωτοτυπίας και σχεδιασμού εκ μέρους των οργανωτών.
Φυσικά ούτε για αστείο δεν μπορεί να γίνεται λόγος για συνεισφορά στον λαϊκό πολιτισμό μέσω της αναβίωσης των τοπικών εθίμων και της λιβαδείτικης παράδοσης. Πιο κοντά στην αλήθεια είναι ότι πρόκειται για περιορισμένης εμβέλειας πολιτιστική διοργάνωση που απευθύνεται σε κοινό χαμηλών απαιτήσεων, σε ένα κοινό «που δεν θα ήθελε να βρίσκεται εκεί», όπως το έθεσε πολύπειρος καλλιτέχνης.
Συνολικά το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς είτε το δούμε ως ευκαιρία αναβάπτισης στα νάματα της εθνικής μας κληρονομιάς είτε ως τουριστικό προϊόν είτε ως συνδυασμό και των δύο δεν αποτελεί πλέον ελκυστική προοπτική και προτεραιότητα ούτε για τους Λιβαδείτες ούτε για τους επισκέπτες. Επιπλέον η οικονομική κρίση και η συνεχής περιστολή των δημοσίων δαπανών δεν προοιωνίζεται τίποτε θετικό για το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς
Ολα αυτά δείχνουν προς μια κατεύθυνση: Το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς ως οργανωτική δομή και ως πολιτιστική πρόταση πρέπει να αλλάξει. Το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς πρέπει να αναπροσανατολιστεί δίνοντας απαντήσεις σε σύγχρονες ανάγκες ψυχαγωγίας και ταυτόχρονα εμβαθύνοντας στην τοπική παράδοση. Με λίγα λόγια το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς πρέπει να ξαναβρεί το χαμένο νήμα της δημιουργικότητας και της παραγωγής πολιτισμού .
Από την άποψη αυτή επιβάλλεται ένας επαναπροσδιορισμός της στάσης της όλης Λιβαδειάς απέναντι στο ΠΑΣΧΑ. Κυρίως επιβάλλεται να δοθεί μια τεκμηριωμένη, σύγχρονη, καλαίσθητη και λιτή απάντηση στην επανερχόμενη διαρκώς ερώτηση:
Ποιοι οι στόχοι της διοργάνωσης εκδηλώσεων για το ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς; Τι θέλουμε να επιτύχουμε; Σε ποιους απευθυνόμαστε;
Οταν απαντήσουμε σε αυτά εύκολα μπορούμε να βρούμε λύσεις για την ανανέωση του εορτασμού. Και να ξαναδώσουμε στο ΠΑΣΧΑ της Λιβαδειάς τη χαμένη του αίγλη, να διοργανώσουμε μια γιορτή αντάξια της παλαιάς φήμης της, με πολλαπλά οφέλη για την πόλη και τους κατοίκους της.
Και αποτελεί ευκαιρία η προεκλογική περίοδος να συζητηθεί το θέμα μεταξύ των υποψηφίων. Να τοποθετηθούν οι επίδοξοι δήμαρχοι. Να κατατεθούν οι προτάσεις, να επιστρατευτεί η φαντασία, να αξιοποιηθεί η δημιουργικότητα. Να μας πουν η κυρία Πούλου και οι κκ. Κοτσικώνας, Καραμάνης και Ταγκαλέγκας ποιο είναι το σχέδιό τους για το Πάσχα στη Λιβαδειά.
Από έναν υποψήφιο δήμαρχο που δεν μπορεί να παρουσιάσει μια συγκεκριμένη και ελκυστική πρόταση για το Πάσχα της Λιβαδειάς, μην περιμένετε πολλά στα ουσιώδη και δυσεπίλυτα προβλήματα του Δήμου Λεβαδέων.
Δημήτρη όπως ξέρουμε το Πάσχα εϊναι θρησκευτική εορτή και μάλιστα πολυ μεγάλη για τους ορθόδοξους.Εάν κάποιος υποψήφιος ή μή δεν αισθάνεται αυτήν την πλευρά τι Πάσχα να κάνει?Ένα εκατομμϋριο ευρώ να ρίξει δεν “θα του βγεϊ” που λένε.Ο νοών νοείτω….
Είναι οξυδερκής παρατήρηση Λέβαδε αυτή. Δεν θέλω να πιστέψω ότι ρπόκειται για ιδεολογικό θέμα αλλά υπάρχουν ενδείξεις που συνηγορούν στην ψαγμένη λογική σου.
Πολύ σωστό το άρθρο…ιδίως οι τελευταίες προτάσεις.Ο δήμος Λεβαδέων κάθε Πάσχα και Χριστούγεννα καλεί συλλόγους, φορείς, σχολεία κλπ να καταθέσουν εορταστικές ιδέες κ προτάσεις κ να τις χρηματοδοτήσει.Τα λεφτά λίγα …αλλά και οι ιδέες ακόμα λιγότερες…Η δε παρουσία κ συμμετοχή των πολιτών…σχεδόν μηδαμινή.Ας το λάβουμε κι αυτό υπόψη. Και εμείς ευθυνομαστε για ότι συμβαίνει ή δε συμβαίνει στην πόλη μας…
Δεν εμπνέει τους αξιόλογους συμπολίτες λοιπόν ο Δήμος Λεβαδέων και η πολιτική του, αυτό μας λέτε. Και δεν απευθύνεται εσκεμμένα ή ακούσια στους κατάλληλους ανθρώπους. Οι φορείς νέων συναρπαστικών ιδεών είναι εκ των πραγμάτων λίγοι και φαίνεται ότι δεν ανήκουν στον κύκλο της δημάρχου και των συνεργατών της. Κι αυτό το θέμα του αποκλεισμούς αξιόλογων ανθρώπων δεν είναι ένα θέμα που αφορά τη δήμαρχο αλλά την πόλη. Η μικροκομματική παρεΐστικη λογική στοιχίζει ακριβά στη Λιβαδειά και θέλω κι εδώ να επισημάνω ότι κα Πούλου είχε υποσχεθεί να το αλλάξει αυτό.
Την Πούλου αστην απ’ έξω . 5 χρόνια έδειξε την ανικανότητα της..είχε το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ως δήμαρχος. Ας ελπίσουμε πως ο επόμενος θα είναι πιο άξιος.η καλύτερα απλώς άξιος δε θέλει πολλά για να μπορέσεις να προσφέρεις στον τόπο σου.
Είναι σωστό ότι η Γιώτα δεν έκανε καμία διαφορά στον πολιτισμό παρότι την είχε υποσχεθεί κι αυτό καθιστά τη θέση της πολύ δυσχερή. Το Πάσχα της Λιβαδειάς από την άλλη είναι πολύ μεγάλη υπόθεση για να το αφήνουμε σε δημάρχους και παρατρεχάμενους οσφυοκάμπτες.
Η Δημοτική αρχή, σε όλη τη θητεία σας, διοργάνωσε “εκδηλωσούλες” κεκλεισμένων των θυρών! Θα παρατηρήσει κάποιος πως συμμετείχαν σύλλογοι, θα απαντήσω εγώ – πως αυτό δεν ήταν αρκετό! Οι εκδηλώσεις δεν γίνονται για το βιογραφικό των συλλόγων και των ημέτερων, αλλά θα έπρεπε να απευθύνονται στο σύνολο της κοινωνίας. Το οποίο σύνολο, απουσίαζε, όχι γιατί δεν ήθελε να συμμετάσχει αλλά επειδή ποτέ δεν προσκλήθηκε, δεν ένιωσε πως αυτές οι φιέστες το αφορούν…
Επιπλέον, οι εκδηλώσεις για το Πάσχα όπως έχουν εξελιχθεί, αποτελούν ένα κακέκτυπο της γιορτής, αποτελούμενες από χαμηλού επιπέδου δράσεις.Βέβαια, η Δημοτική Αρχή φαίνεται ευχαριστημένη από το αποτέλεσμα της πολιτιστικής ατζέντας της κι αυτό είναι το πιο τρομακτικό απ’όλα!
Δεν είναι δυνατόν η δημοτική αρχή να είναι ευχαριστημένη από την απήχηση των εκδηλώσεων -δεν έχει τι να πει και υποστηρίζει τέτοια ουρανομήκη μπαρούφα. Απλώς έχει επιλέξει τη χρήση της γιορτής αποκλειστικά για ψηφοθηρικούς σκοπούς που εκπληρώνονται μόνο χωρίς διαδικασίες αξιολόγησης και διαφάνειας. Η δημοτική αρχή δεν θέλει, για μικροπολιτικούς λόγους, επιτυχημένη γιορτή.