Εφυγε απροσδόκητα από τη ζωή το πρωί της Κυριακής ο Στέλιος Σκλαβενίτης, ένα από τα τέσσερα αδέλφια της οικογένειας πίσω από την ομώνυμη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, σκορπίζοντας θλίψη στον επιειρηματικό κόσμο της χώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 52χρονος Στέλιος δεν αντιμετώπιζε κάποιο πρόβλημα υγείας.
Την περασμένη εβδομάδα διαγνώστηκε με γρίπη, όμως στη συνέχεια η κατάστασή του επιδεινώθηκε και κρίθηκε απαραίτητη η μεταφορά του σε νοσοκομείο την Πέμπτη. Το βράδυ του Σαββάτου η κατάστασή του επιδεινώθηκε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μπήκε στην Εντατική.
Το πρωί της Κυριακής, άφησε την τελευταία του πνοή. Ο Στέλιος Σκλαβενίτης ήταν πατέρας τεσσάρων παιδιών.
Μαζί με τα αδέλφια του Μαρία και Γεράσιμο, βρισκόταν στη διοίκηση του ομίλου και σήκωσαν το βάρος της εξαγοράς και συγχώνευσης με τον «Μαρινόπουλο», μια από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές κινήσεις στο χώρο. Μετά από αυτήν ο όμιλος Σκλαβανίτη αριθμεί 538 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1954 από τους Ιωάννη Σκλαβενίτη, Σπύρο Σκλαβενίτη και τον Μιλτιάδη Παπαδόπουλο, αρχικά ως Χονδρέμπορος. Το πρώτο σούπερ μάρκετ άνοιξε το 1969 στο Περιστέρι της Αθήνας.
Η οικογένεια που έχτισε μια αυτοκρατορία
Όσο και αν η οικογένεια Σκλαβενίτη αποφεύγει τις δημόσιες εμφανίσεις, βρίσκεται διαρκώς στο επίκεντρο εν μέσω επιχειρηματικών εξελίξεων.
Η εξαγορά του Μαρινόπουλου ήταν η τελυταία μαγάλη επιχειρηματική κίνηση.
Ωστόσο όλοι θυμούνται πως όταν ανακοινώθηκαν τα capital controls πλήρωσε αμέσως με μετρητά τους υπαλλήλους για να μην εγκλωβιστούν στις τράπεζες και στις ατελείωτες ουρές εκείνης της εποχής.
Την ίδια στιγμή τα καταστήματα της αλυσίδας παραμένουν κλειστά τις Κυριακές και η οικογένεια απολαμβάνει τον σεβασμό των εργαζόμενων της. Οι ιδιοκτήτες τους έχουν επανειλημμένως αρνηθεί προτάσεις εξαγοράς, παραμένοντας μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση και στο παρελθόν έχουν απορρίψει επιταγές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από γίγαντες λιανικής.
Το σλόγκαν «τόσο φθηνά όσο πουθενά» των σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» δύσκολα θα αλλάξει. Γεννήθηκε στις 6 Φεβρουαρίου του 1969, στο ισόγειο του κτιρίου επί της λεωφόρου Κηφισού στον αριθμό 80, όπου δημιουργήθηκε το πρώτο σούπερ μάρκετ τη γνωστής αλυσίδας.
Σήμερα στο τιμόνι της επιχείρησης βρίσκεται η τρίτη γενιά της οικογένειας. Πρόκειται για τα αδέλφια Μαρία, Γεράσιμο και Στέλιο Σκλαβενίτη που έφυγε τόσο ξαφνικά.
Τα τρία αδέλφια πραγματοποίησαν τα τελευταία χρόνια ένα μπαράζ εξαγορών αυξάνοντας το μερίδιό τους στην αγορά. Άνοιξαν νέα καταστήματα και προχώρησαν στην εξαγορά καταστημάτων της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Παπαγεωργίου, καθώς και 28 καταστημάτων άλλων αλυσίδων: 10 από την Ατλάντικ, 4 από τη Δούκας, 5 από την Μπαλάσκας και 9 από την Extra Πρώτα και Φθηνά.
Πώς έχτισε την αυτοκρατορία ο Σκλαβενίτης
Η επιχείρηση του Σκλαβενίτη χτίστηκε βήμα-βήμα και πλέον αποτελεί τον… γαμπρό και όχι τη νύφη στις εξαγορές. Η εκ Λευκάδος οικογένεια Σκλαβενίτη ξεκινάει από το 1920 με μια εταιρεία εισαγωγών ξυλείας κι εξαγωγών κρασιών. Το 1936 η οικογένεια καταστρέφεται οικονομικά, μετά από ένα ατύχημα σε μεγάλη παρτίδα εμπορευμάτων που αποστέλλονταν στο εξωτερικό. Οι ατυχίες οδήγησαν τον Γεράσιμο Σκλαβενίτη στην Αθήνα. Η κατοχή, βρίσκει την οικογένεια σε δεινή οικονομική κατάσταση και το 1942 πεθαίνουν μέσα στην ανέχεια και οι δύο γονείς.
Η ιστορία συνεχίζεται όταν τα παιδιά, ο Γιάννης και ο Σπύρος Σκλαβενίτης θα αρχίσουν τη δραστηριότητά τους στο εμπόριο και στα τέλη της δεκαετίας του ’40 ξεκίνησαν να διαθέτουν κεχρί, κανναβούρι, καθώς και είδη πρώτης ανάγκης στην Κεντρική Αγορά.
Τα δύο αδέλφια Σκλαβενίτη στρέφονται στο εμπόριο ειδών μπακαλικής και μπαχαρικών, ενώ το 1950 γνωρίζονται με τον μικρασιατικής καταγωγής Μιλτιάδη Παπαδόπουλο. Το 1954 οι τρεις φίλοι προχωρούν στη δημιουργία της Σκλαβενίτης & Σία με έδρα τα Πετράλωνα κι αντικείμενο τη χονδρική πώληση τροφίμων.
Το 1967 ιδρύουν την πρώτη εταιρεία τηλεφωνικών παραγγελιών στην Ελλάδα, την ΤΗΛΕΞΥΠ – η πρώτη εταιρεία delivery στη χώρα. Ο πρωτοποριακός χαρακτήρας της και η διάθεση προϊόντων αρίστης ποιότητας σε τιμές χονδρικής συνέβαλαν στην εξάπλωση της φήμης της, με αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό διάστημα να δέχεται παραγγελίες σχεδόν από κάθε γωνιά της Αττικής. Η επιτυχία της ΤΗΛΕΞΥΠ τούς ώθησε το 1969 στη δημιουργία του πρώτου καταστήματος λιανικής και εν συνεχεία, το 1971, στην ίδρυση του πρώτου σούπερ μάρκετ, στο Περιστέρι (Λεωφόρος Κηφισού 80), εκεί όπου σήμερα βρίσκονται οι κεντρικές εγκαταστάσεις τους.
Το 1993 έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Σκλαβενίτης και το 2006 ο Σπύρος. Την ίδια χρονιά σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές στη διοίκηση της εταιρείας. Είχε προηγηθεί έναν χρόνο νωρίτερα, όπως λέγεται, πρόταση εξαγοράς από πολυεθνικό όμιλο ύψους 400 εκατ. ευρώ. Μάλιστα τότε τα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη χρειάστηκαν στήριξη με νέα κεφάλαια για να εξαγοράσουν τις μετοχές των εξαδέλφων τους. Αυτή τη βρήκαν από τον Νίκο Μαμιδάκη της Jet Oil, ο οποίος συμμετέχει στο ΔΣ της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι σύζυγος του Γεράσιμου Σκλαβενίτη, είναι η Αννα Μαμιδάκη, κόρη του Νίκου Μαμιδάκη, η οποία δημιούργησε την εταιρεία παιδικού ενδύματος «Look @t me» αξιοποιώντας τις γνώσεις της στον χώρο της μόδας καθώς πριν από τον γάμο της διηύθυνε μαζί με τη μητέρα της τον οίκο μόδας Escada.
Μια οικογένεια με τους εργαζόμενους
Μέχρι και σήμερα η επιχείρηση ξεχωρίζει για τις… οικογενειακές σχέσεις με τους εργαζόμενους. Παρά την οικονομική ύφεση των τελευταίων έξι ετών η επιχείρηση δεν προχώρησε σε μείωση μισθών και μαζικές απολύσεις.
Ταυτόχρονα επέλεξε να μην ανοίγει τις Κυριακές, όπως κάνουν άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και σε γενικές γραμμές οι σχέσεις με τους εργαζόμενους είναι σε οικογενειακό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι ταυτίζουν τον εργασιακό τους βίο με την οικογένεια, ενώ πολλά στελέχη αναδείχθηκαν μέσα από την εταιρία και ανέλαβαν θέσεις ευθύνης.
Η εξαγορά της MACRO
Ο Σκλαβενίτης το 2014 δεν έχασε την ευκαιρία και αγόρασε τα Macro, καθώς η γερμανική εταιρεία ήθελε να αποχωρήσει.
To αντίτιμο της εξαγοράς ανέρχεται στα 65 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για σημαντική νέα επένδυση της Σκλαβενίτης που σηματοδοτεί την είσοδό της στην αγορά της χονδρικής, ενώ παράλληλα επεκτείνει για πρώτη φορά τη δραστηριότητά της εκτός Αττικής.
Τα MAKRO μετονομάζονται στη συνέχεια σε The MART ώστε και επίσημα να δοθεί το στίγμα της νέας ιδιοκτησίας του ομίλου Σκλαβενίτη.
Τα καταστήματα Cash and Carry «The MART» διαθέτουν 12 σημεία πώλησης και έχουν ετήσιο τζίρο 300 εκατομμύρια ευρώ περίπου.
Η εξαγορά ολοκληρώθηκε στα τέλη του Ιανουαρίου του 2015, με την πλευρά Σκλαβενίτη να δίνει στους Γερμανούς περί τα 65 εκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Eurobank. Επίσης μετά την εξαγορά η Grivalia, πρώην Eurobank Properties, πήρε εννιά ακίνητα της MAKRO με sale and lease back και αρχικό ετήσιο συνολικό μίσθωμα 5,7 εκατομμύρια ευρώ για 15 χρόνια.
Η συμφωνία με τον Βερόπουλο που δεν προχώρησε
Οι δύο οικογένειες Βερόπουλου και Σκλαβενίτη βρέθηκαν μια ανάσα από την τελική συμφωνία, ωστόσο το deal δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Η αλυσίδα Σκλαβενίτης η οποία είχε εξαγοράσει την Makro Cash & Carry μπαίνοντας στην αγορά του χονδρεμπορίου και στην συνέχεια το ποσοστό της Βερόπουλος στην κρητική Χαλκιαδάκης είχε ξεκινήσει συζητήσεις με τον Νίκο Βερόπουλο ώστε να αποκτήσει τα καταστήματα του ομώνυμου ομίλου στην Ελλάδα.
Ωστόσο η συμφωνία συνέπεσε χρονικά με τα capital control και δεν προχώρησε.
Η τελευταία μεγάλη κίνηση ήταν η εξαγορά της «Μαρινόπουλος».Ο εκλειπών μαζί με τα αδέλφια του σήκωσαν όλο το βάρος των διαπραγματεύσεων που είχαν αίσιο τέλος κυρίως για τους εργαζόμενους της «Μαρινόπουλος» που εντάχθηκαν στην «οικογένεια» Σκλαβενίτη. Σήμερα ο όμιλος Σκλαβανίτη αριθμεί 538 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο.