Του Δημλητρη Λάμπρου
Η είδηση λέει ότι: “Μια πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα τρόφιμα και τα καταναλωτικά προϊόντα ξεκίνησε μετά από πρόσκληση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, προς τους προμηθευτές και τα σούπερ μάρκετ. Η ανταπόκριση από τους προμηθευτές και το οργανωμένο λιανεμπόριο ήταν θετική, και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να διατεθούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ περίπου 123 κωδικοί προϊόντων με μειωμένες τιμές. Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην ανακούφιση των καταναλωτών από το αυξημένο κόστος ζωής και αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο στον πληθωρισμό και τις τιμές των βασικών αγαθών“. Στο θέμα επιχειρείται να δοθεί μεγάλη διάσταση ότι δηλαδή με μειώσεις της τάξης του 6% έως 15% (αν όντως γίνουν) σε ορισμένα προϊόντα η ακρίβεια αντιμετωπίζεται και πως υπάρχει βελτίωση στο οικονομικό περιβάλλον. Αυτές οι μειώσεις, ωστόσο, δεν αντανακλούν την πραγματικότητα και είναι παραπλανητικές, καθώς οι αυξήσεις που είχαν προηγηθεί είναι πολύ μεγαλύτερες και απαγορευτικά επιβαρυντικές για τον μέσο καταναλωτή.
Οπως θα δείτε και στους πίνακες στο τέλος οι αυξήσεις στα βασικά προϊόντα και υπηρεσίες τα τελευταία χρόνια είναι συντριπτικές και επιτείνουν την κοινωνική ανισότητα -διότι κάποιοι “μαυαραγορίτες” την ίδια στιγμή πλουτίζουν φυσικά. Οι αλυσίδες των υπεραγορών είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα καρτέλ που κερδοσκοπεί, οι τράπεζες το ίδιο κ.λπ. κ.λπ.
Στο δεδομένο εφιαλτικό πλαίσιο, οι εξαγγελόμενες μειώσεις της τάξης του 6% ή 15% είναι αμελητέες, καθώς οι προηγούμενες αυξήσεις ήταν υπερβολικά μεγάλες. Παρά τις μικρές μειώσεις, το συνολικό κόστος διαβίωσης παραμένει εξαιρετικά υψηλό, και η καθημερινότητα των πολιτών δεν ανακουφίζεται ουσιαστικά. Είναι σαν να δημιουργείται το πρόβλημα με τεράστιες αυξήσεις και μετά να παρουσιάζεται ως επιτυχία μια μερική ελάφρυνση, θυμίζοντας την τακτική με το μικρό σπίτι του γείτονα του Χότζα -όπου πρώτα εξόγκωνε το πρόβλημα για να δώσει μια φαινομενική, απατηλή λύση.
Αυτές οι τακτικές αποσκοπούν στην παραπλάνηση του πολιτών, παρουσιάζοντας τις μικρές βελτιώσεις ως σημαντικά επιτεύγματα, ενώ στην πραγματικότητα δεν αλλάζουν την ουσία του προβλήματος. Οι πολίτες, αντί να επαναπαύονται σε αυτές τις ψευδείς ανακουφίσεις, πρέπει να αναγνωρίσουν το βάθος της οικονομικής κρίσης και να απαιτήσουν ουσιαστικές λύσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Δείτε εδώ τις αυξήσεις και συγκρίνετέ τις με τις μειώσεις 6-15%: Χοιρινό 50%, καλάθι βασικών αγαθών 64%, ελαιόλαδο 90%, βόιεο κρέας 28%.