Τις θέσεις της για την κατασκευή της πιο σημαντικής περιβαλλοντικής υποδομής στην περιοχή της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και ειδικότερα στην άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση του Δήμου Τανάγρας, ανάπτυξε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας στις 18 Απριλίου, η ΕΛΒΙΟΚ ΜΑΕ. Ανέδειξε ότι η επένδυσή της για τη δημιουργία ενός σύγχρονου και απολύτως ασφαλούς χώρου εναπόθεσης βιομηχανικών αποβλήτων στην περιοχή του Δήμου Τανάγρας, έρχεται να δώσει λύση σ’ ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα δεκαετιών για την ευρύτερη περιοχή: Τη διαχείριση και διάθεση αποβλήτων τα οποία εξακολουθούν να παραμένουν διάσπαρτα και ανεξέλεγκτα, εγκυμονώντας έναν σοβαρότατο κίνδυνο για την υγεία των κατοίκων και το περιβάλλον.
Την εταιρεία εκπροσώπησε ο Παναγιώτης Σκιαδάς, Μηχανικός Περιβάλλοντος ο οποίος ανέλυσε την κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή της Βοιωτίας που αντιμετωπίζει, εδώ και πολλά χρόνια, πρόβλημα διαχείρισης βιομηχανικών αποβλήτων το οποίο προέρχεται από την παντελή έλλειψη περιβαλλοντικών υποδομών. Από τη βιομηχανική δραστηριότητα αναπόφευκτα προκύπτουν απόβλητα τα οποία δεν είναι δυνατόν να ανακυκλωθούν και ως εκ τούτου, δημιουργείται η ανάγκη ορθολογικής διαχείρισής τους, διαφορετικά, συνθέτουν έναν σοβαρό κίνδυνο για το περιβάλλον, αλλά και τη δημόσια υγεία.
Στο περιφερειακό συμβούλιο αναδείχθηκε για άλλη μια φορά η σύγχυση με χωματερές και ΧΥΤΑ αστικών απορριμμάτων που έχει δημιουργηθεί σε πολλούς εκ των παρευρισκόμενων λόγω μη κατανόησης της φύσης του έργου όπως και των βασικών χαρακτηριστικών του. Ο κ. Σκιαδάς επισήμανε ότι στην Ευρώπη λειτουργούν εκατοντάδες παρόμοιες εγκαταστάσεις εδώ και δεκαετίες χωρίς το παραμικρό πρόβλημα για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Κατά συνέπεια η συγκεκριμένη υποδομή έρχεται να λύσει ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα στην περιοχή, αναβαθμίζοντας το περιβάλλον και τις συνθήκες ζωής των κατοίκων της περιοχής και σε ουδεμία περίπτωση συνιστά «χωματερή» ή «υγειονομική βόμβα» όπως παραπληροφορείται εδώ και μήνες η κοινή γνώμη. Επίσης υφίσταται συνεχής παραπληροφόρηση του κοινού ως προς το είδος των αποβλήτων που θα γίνονται αποδεκτά στο έργο. Πιο συγκεκριμένα, η Κοινοτική νομοθεσία είναι απολύτως σαφής ως προς το είδος, τις ιδιότητες και τα χημικά χαρακτηριστικά των αποβλήτων που μπορούν να γίνουν αποδεκτά σε τέτοιους χώρους και ουδεμία σχέση έχει με αναφορές περί «τοξικών, ραδιενεργών και μολυσματικών αποβλήτων» που βλέπουν το φως της δημοσιότητας με σκοπό να δημιουργηθεί αρνητικό κλίμα για τη δημιουργία της απολύτως απαραίτητης αυτής περιβαλλοντικής υποδομής.
Ως προς την προέλευση των αποβλήτων, η εγκατάσταση της ΕΛΒΙΟΚ δεν πρόκειται ποτέ να δεχθεί απόβλητα από το εξωτερικό, ούτε απόβλητα που δεν συνάδουν με τους όρους και τις θεσμοθετημένες προδιαγραφές που έχουν οριστεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου, η ίδια η εταιρεία έχει προτείνει στους τοπικούς φορείς να αναλάβουν οι ίδιοι την επιστημονική εποπτεία, σε όλο το διάστημα της κατασκευής, με δικές της δαπάνες, κάτι προς το οποίο ακόμη δεν έχουν ανταποκριθεί.
Σε ότι αφορά στο επίπεδο ασφαλείας της εγκατάστασης, ο κ. Σκιαδάς σημείωσε ότι ο σχεδιασμός του έργου με πρόσθετα μέτρα στεγανοποίησης υπερκαλύπτει από τρεις έως επτά φορές τις ήδη πολύ υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας. Με τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας, εκμηδενίζεται το ενδεχόμενο διαρροής ακόμη και σε περίπτωση ακραίων φαινομένων ενώ διασφαλίζεται απόλυτη προστασία για το περιβάλλον.
Για την επιλογή της τοποθεσίας του έργου, ανέφερε ότι προηγήθηκε 10ετής έρευνα και ενδελεχής έλεγχος πολλών εναλλακτικών θέσεων ενώ αξιολογήθηκαν προτάσεις από σειρά φορέων και επιστημονικών συμβούλων. Η συγκεκριμένη θέση, συνδυάζει τις μέγιστες προϋποθέσεις ασφάλειας λόγω του φυσικού γεωλογικού φραγμού που υφίσταται στο υπέδαφος, ενώ βρίσκεται σε απόσταση άνω των 2,5 χλμ. από τους κοντινότερους οικισμούς, έναντι του 1 χλμ. που απαιτεί η νομοθεσία.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Δημοτική Αρχή της Τανάγρας έχει αντιπροτείνει τη δημιουργία του έργου εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου Οινοφύτων, πρόταση που δεν συμμορφώνεται με αντικειμενικά κριτήρια όπως η γειτνίαση του χώρου με οικισμούς (Οινόφυτα, Οινόη, Δήλεσι) και την κοίτη του Ασωπού, καθώς αυτοί βρίσκονται εγγύτερα από την παρούσα θέση. Ο κ. Σκιαδάς τόνισε ότι οι αποφάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Τ.Α.) αναφορικά με τη δήθεν υποστήριξη κατασκευής τέτοιας υποδομής αλλά σε εναλλακτική θέση που θα βρεθεί «μετά από διάλογο» είναι προσχηματικές, αφού είναι γνωστό τουλάχιστον από το 2018, η πρόθεση της εταιρείας για την κατασκευή του χώρου και ουδέποτε τέθηκε θέμα διαβούλευσης για την εύρεση χωροθέτησης της υποδομής αυτής. Παράλληλα, η πρόταση της Τ.Α. για την εύρεση εναλλακτικής θέσης προϋποθέτει μία σειρά από άλλες προϋποθέσεις που σκόπιμα δεν αναφέρονται όπως, πχ. η εύρεση άλλου επενδυτή που θα αγοράσει τη γη που θα του υποδειχθεί, η εύρεση θέσης με τα κατάλληλα γεωλογικά χαρακτηριστικά (τουλάχιστον ισοδύναμα της σημερινής θέσης) κα.