Δεν σταματά η κατρακύλα στην ελληνική οικονομία. Απόδειξη αυτού η πτώση και στην αγορά βασικών ειδών κατανάλωσης της ελληνικής οικογένειας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI αρνητικό ρεκόρ σημείωσαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τη χρονιά που πέρασε καταγράφοντας, μείωση 6,5% σε αξία και 8,9% σε όγκο. Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή έχει διαδραματίσει και η υπόθεση της Carrefour Μαρινόπουλος, που από τα τέλη της περασμένης άνοιξης, υπολειτουργεί. Στον αντίποδα, αλυσίδες όπως τα My Market ξαναγράφουν τους κανόνες της αγοράς, με σεβασμό στους εργαζόμενους, συνέπεια πληρωμών και επενδύσεις.
Το 2015 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 2,1% σε σύγκριση με το 2014, το 2014 κατά 1,4% σε σύγκριση με το 2013, το 2013 κατά 3,5% σε σύγκριση με το 2012, ενώ το 2012 η μείωση ήταν 3,4% σε σύγκριση με το 2011.
Το βαρομετρικό χαμηλό που επικράτησε στην κατανάλωση το 2016 αποτυπώνεται και στα αναλυτικά στοιχεία για την εξέλιξη των πωλήσεων στις βασικές κατηγορίες προϊόντων σούπερ μάρκετ. Και το ερώτημα που πλανάται στην αγορά είναι: Ποιος άλλος πλην του Παντελιάδη των My Market πληρώνει στην αγορά; Κάποιοι φυσικά πληρώνουν αλλά η μεγάλη πλειοψηφία δυσκολεύεται να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της.
Οι νικητές της κρίσης
Ένας από τους προφανείς νικητές της κρίσης ήταν και τα My Market. Πραγματοποίησε με αριστοτεχνικό τρόπο την εξαγορά της Βερόπουλος και έδωσε αίγλη στην πάλαι ποτέ ισχυρή αλυσίδα. Επιβράβευσε τους εργαζόμενους με αυξήσεις, αποπλήρωσε στο ακέραιο τους προμηθευτές – χωρίς κούρεμα και προβαίνει σε ανακαινίσεις καταστημάτων.
Εντυπωσιακό για μία αμιγώς ελληνική οικογενειακή εταιρεία που τολμάει με ρεαλισμό, επενδύει με άξονα τον άνθρωπο και χτίζει ένα προφίλ εθνικού best practice για όλη την αγορά.
Η κατάρρευση της Μαρινόπουλος πάντως φαίνεται ότι ευνόησε πολλές αλυσίδες, ακόμη και μικρές περιφερειακές ή ομίλους αγορών. Υπό αυτό το πρίσμα, ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν τόσο για την ανακατανομή των μεριδίων όσο και για τις νέες καταναλωτικές συνήθειες από τα στοιχεία για τις πωλήσεις ανά μέγεθος καταστήματος. Η μοναδική κατηγορία όπου παρατηρήθηκε το 2016 αύξηση των πωλήσεων, κατά 2,4% σε σύγκριση με το 2015, ήταν αυτή των μικρών καταστημάτων, από 400 έως 1.000 τ.μ. Στον αντίποδα βρίσκονται τα υπερμάρκετ, τα σημεία πώλησης δηλαδή από 2.500 τ.μ. και άνω, οι πωλήσεις των οποίων υποχώρησαν κατά 26,1%. Αυτό καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές δεν προτιμούν τα υπερμάρκετ για να μην παρασυρθούν σε περιττές αγορές.